تبلیغات
سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) - روند تکاملی‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ ( قسمت دوم)
سیستم های مدیریت کیفیت (QMS)

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

روند تکاملی‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ ( قسمت دوم)

5- نگرش‌ اندازه‌گیری: یک‌ ضرب‌المثل‌ مدیریتی‌ می‌گوید: اگر نتوانیم‌ اندازه‌گیری‌ کنیم، نمی‌توانیم‌ کنترل‌ کنیم، اگر نتوانیم‌ کنترل‌ کنیم، نمی‌توانیم‌ مدیریت‌ کنیم‌ و اگر نتوانیم‌ مدیریت‌ کنیم، نمی‌توانیم‌ کارها را بهبود دهیم.

سیستم‌های‌ نوین‌ مدیریت‌ کیفیت‌ نیز با تاکید بر موضوع‌ اندازه‌گیری، بخصوص‌ اندازه‌گیری‌ کارایی‌ و اثربخشی‌ این‌ هدف‌ را دنبال‌ می‌کند که‌ مدیریت‌ شرکتها و موسسات، شاخصهای‌ مدون‌ را برای‌ اندازه‌گیری‌ عملکرد سازمانها، واحدها و افراد تدوین‌ و اجرا کنند. اما، از آنجا که‌ هیچ‌ چیز خوب‌ یا بد نیست، مگر در مقام‌ مقایسه، موضوع‌ الگویابی‌ /مقایسه‌ با بهترینها/ یا فرایند محک‌زنی‌(BENCHMARKING) نیز پیامد این‌ موضوع‌ بوده‌ و در سیستم‌های‌ نوین‌ مدیریت‌ کیفیت‌ نیز موردتوجه‌ قرار گرفته‌ است.

 

5- نگرش‌ اندازه‌گیری: یک‌ ضرب‌المثل‌ مدیریتی‌ می‌گوید: اگر نتوانیم‌ اندازه‌گیری‌ کنیم، نمی‌توانیم‌ کنترل‌ کنیم، اگر نتوانیم‌ کنترل‌ کنیم، نمی‌توانیم‌ مدیریت‌ کنیم‌ و اگر نتوانیم‌ مدیریت‌ کنیم، نمی‌توانیم‌ کارها را بهبود دهیم.

سیستم‌های‌ نوین‌ مدیریت‌ کیفیت‌ نیز با تاکید بر موضوع‌ اندازه‌گیری، بخصوص‌ اندازه‌گیری‌ کارایی‌ و اثربخشی‌ این‌ هدف‌ را دنبال‌ می‌کند که‌ مدیریت‌ شرکتها و موسسات، شاخصهای‌ مدون‌ را برای‌ اندازه‌گیری‌ عملکرد سازمانها، واحدها و افراد تدوین‌ و اجرا کنند. اما، از آنجا که‌ هیچ‌ چیز خوب‌ یا بد نیست، مگر در مقام‌ مقایسه، موضوع‌ الگویابی‌ /مقایسه‌ با بهترینها/ یا فرایند محک‌زنی‌(BENCHMARKING) نیز پیامد این‌ موضوع‌ بوده‌ و در سیستم‌های‌ نوین‌ مدیریت‌ کیفیت‌ نیز موردتوجه‌ قرار گرفته‌ است.

 ‌از این‌رو، بدون‌ توجه‌ به‌ موضوع‌ اندازه‌گیری‌ و تبیین‌ آن‌ در کلیه‌ جنبه‌ها و اجزاء سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، مدیریتی‌ و نیروی‌ انسانی‌ یک‌ شرکت‌ عملاً‌ اجرای‌ سیستم‌ مدیریت‌ کیفیت‌ از درون‌ تهی‌ خواهدشد.

6- جایگاه‌ نیروی‌ انسانی: مشارکت‌ همگانی‌ تاکید تام‌ و تمام‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ است. گسترش‌ ابعاد در دامنه‌ شمول‌ این‌ سیستم‌ها و توسعه‌ روزافزون‌ حیطه‌ تحت‌ پوشش‌ آنها (از خرید وفروش‌ تا انبارداری‌ و تحویل) بدون‌ مساعدت، معاضدت‌ و همکاری‌ کلیه‌ عوامل‌ درگیر در این‌ فرایندها ایده‌ مجمع‌ الجزایری‌ را به‌ ذهن‌ متبادر می‌سازد که‌ بین‌ جزایر آن‌ هیچگونه‌ تعاملی‌ وجود ندارد.

‌مگر می‌شود بدون‌ اجرای‌ یک‌ سیستم‌ خرید مناسب، یا داشتن‌ واحد فروش‌ مشتری‌مدار به‌ اهداف‌ و برنامه‌های‌ شرکت‌ جامه‌عمل‌ پوشاند‚ مگر می‌توان‌ بدون‌ استقرار یک‌ سیستم‌ کنترل‌ کیفیت‌ کارآمد و یا یک‌ سیستم‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌ موثر، محصولات‌ مشتری‌پسند ارائه‌ کرد‚ درحالی‌ که‌ مجریان‌ همه‌ این‌ سیستم‌ها، انسانها هستند، انسانهایی‌ که‌ در قالب‌ گروه، واحد، بخش‌ و سازمان‌ مجریان‌ برنامه‌های‌ تدوین‌ شده‌ سازمان‌ بوده‌ و در خط‌ مقدم‌ ارتباط‌ سازمان‌ با مشتریان‌ هستند.

اما، آیا مشارکت‌ یا یک‌ دستورالعمل، بخشنامه‌ یا تصور ذهنی‌ مدیر از دراختیار داشتن‌ کارکنانی‌ یک‌ دست‌ و کارآمد امکان‌پذیر است‚ آیا می‌توان‌ به‌ کارکنان‌ دستور داد و آنها هم‌ مشارکت‌ کنند‚ آیا مشارکت‌ کارکنان‌ فقط‌ نیازمند دستور ما مدیران‌ است‚

 ‌اصولاً‌ طبق‌ پیش‌فرضهای‌ اولیه‌ در علم‌ روانشناسی‌ صنعتی‌ اثربخشی‌ نیروی‌ کار تابع‌ سه‌ عامل‌ اصلی‌ مهارت، دانش‌ و انگیزه‌ است.

 ‌نکته‌ مهم‌ و قابل‌ ملاحظه‌ در این‌ مورد آن‌ است‌ که‌ با اجرای‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ نمی‌توان‌ مهارت‌ و انگیزه‌ کارکنان‌ را آن‌طور ارتقا داد که‌ دانش‌ آنها با اجرای‌ این‌ سیستم‌ها افزایش‌ می‌یابد، آیا عدم‌ موفقیت‌ نسبی‌ شرکتها در اجرای‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ ناشی‌ از بی‌توجهی‌ آنها به‌ عامل‌ نیروی‌ انسانی‌ به‌عنوان‌ باارزش‌ترین‌ دارایی‌ شرکت‌ نیست!

7- جایگاه‌ نگرش‌ فرایندی: نگرش‌ فرایند، در ویرایشهای‌ جدید استانداردهای‌ مدیریت‌ کیفیت‌ از جایگاه‌ ویژه‌ای‌ برخوردار شده‌اند. نگرش‌ فرایندی‌ درپی‌ آن‌ است‌ که‌ باتجزیه‌وتحلیل‌ مجموعه‌ فعالیتهای‌ یک‌ سازمان‌ / شرکت‌ آنها را از بالاترین‌ سطوح‌ تا پایین‌ترین‌ سطح‌ (که‌ اصطلاحاً‌ سطح‌ صفر تاn گفته‌ می‌شوند) با این‌ نگرش‌ مورد تجزیه‌وتحلیل‌ قرار می‌دهد که‌ آن‌ دسته‌ از فعالیتهایی‌ که‌ طی‌ آنها داده‌ها به‌ ستانده‌ تبدیل‌ می‌شوند، شناسایی‌ و تعامل‌ بین‌ آنها مدون‌ و مشخص‌ شوند. از این‌رو، دیگر نمی‌توان‌ مثل‌ نسخه‌ سال‌ 1994 استانداردهای‌ ISO9000 ، بدون‌ توجه‌ به‌ ارتباط‌ و تعامل‌ بین‌ مجموعه‌ فعالیتهای‌ یک‌ شرکت، اقدام‌ به‌ مستندسازی‌ عناصر و اجزاء آن‌ کرد. و در نهایت‌ جزایری‌ را ایجاد که‌ هیچ‌ مراوده‌ای‌ بین‌ آنها برقرار نیست. حال‌ آنکه‌ در نگرشهای‌ جدید مدیریت‌ کیفیت‌ باید ابتدا فرایندهای‌ اصلی‌ و جزئی‌ شناسایی‌ شده‌ و تعاملات‌ آنها مشخص‌ شود. اصول‌ اساسی‌ حاکم‌ بر این‌ نگرش‌ در قالب‌ شش‌ قسمت‌ زیر تبیین‌ می‌شود:

 

 شناسایی‌ فرایندها

 

 شناسایی‌ جریان‌ اطلاعاتی‌ داده‌ و ستانده‌

 

 تعیین‌ مسئولین‌ انجام‌ فرایندها

 

 شناسایی‌ مراجع‌ صاحب‌ نفوذ و تاثیر بر روی‌ فرایندها

 

 تعیین‌ نحوه‌ کنترل‌ فرایندها

 

 شناسایی‌ ارتباط‌ بین‌ فرایندها

 

‌از این‌رو، برخورداری‌ از نگرش‌ کل‌گرایانه‌ و حرکت‌ از آن‌ تا رسیدن‌ به‌ نگرشی‌ جزءگرایانه‌ هدفی‌ است‌ که‌ در نگرش‌ فرایندی‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ دنبال‌ می‌شود. لذا استفاده‌ تواءم‌ و همزمان‌ روشهای‌ استقرار و قیاسی‌ ابزار موفقیت‌ در بهره‌گیری‌ از نگرش‌ فرایندی‌ است.

8- برنامه‌ریزی‌ استراتژیک: جایگاه‌ برنامه‌ریزی‌ استراتژیک‌ در سیستم‌های‌ نوین‌ مدیریت‌ کیفیت‌ از دوجنبه‌ قابل‌ بررسی‌ است:

 

الف) بهره‌گیری‌ از نگرش‌ کلان‌ و فراگیر برنامه‌ریزی‌ استراتژیک‌ در تدوین‌ سازوکارها و برنامه‌های‌ تجاری‌ سازمانها;

 

ب) تلاش‌ برای‌ ایجاد امکان‌ / فرصتی‌ مناسب‌ برای‌ یکپارچه‌سازی‌ سیستم‌های‌ متعدد و پراکنده‌ مدیریت‌ کیفیت.

‌از دیدگاه‌ استراتژیک، سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت، جزءاصلی‌ سازوکار سازمان‌ را تشکیل‌ می‌دهند. لذا باید با استفاده‌ از این‌ دیدگاه، پیش‌ از هرچیز برنامه‌ / هدف‌ تجاری‌ سازمان‌ را در ابعاد مختلف‌ موردبررسی‌ قرار داد. و ازقبل‌ برای‌ همه‌ آنها پیش‌بینی‌های‌ لازم‌ به‌عمل‌ آمده‌ باشد. عناوین‌ اصلی‌ مطروحه‌ در یک‌ برنامه‌ استراتژیک‌ عبارتند از: خلاصه‌ اجرایی، مشخصات‌ شرکت، مدیریت، محصول، جایگاه‌ بازار، کشش‌ بازار، رقبا، برنامه‌ فروش، رضایت‌ مشتری، مخاطرات‌ تجاری، توسعه‌ محصول، سودمندی، بیان‌ درآمدها، مسایل‌ ایمنی‌ و طرحهای‌ گردش‌ پول‌ نقد.

‌از سوی‌ دیگر، امروزه‌ شرکتها و سازمانها با مدلها، اسامی‌ و عناوین‌ مختلفی‌ از سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ مواجه‌ هستند. که‌ بعضاً‌ موجب‌ حیرت‌ و سردرگمی‌ آنها هم‌ می‌شود.

‌به‌ قول‌ مدیران‌ یکی‌ از شرکتهای‌ بزرگ‌ صنعتی‌ هیچ‌ معلوم‌ نیست‌ که‌ این‌ سیستم‌ها کی‌ تمام‌ می‌شوند تا ما یک‌ نفس‌ راحت‌ بکشیم‚ اگر بپذیریم‌ این‌ شعار زیربنای‌ همه‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ است: <آنچه‌ تغییرناپذیر است، خود تغییر است>، دیگر پاسخ‌ به‌ سوال‌ فوق‌ سخت‌ نیست‌ . زیرا هیچگاه‌ نباید انتظار داشت‌ که‌ کار تدوین‌ و تکوین‌ این‌ سیستم‌ها به‌ پایان‌ برسد. اما، می‌توان‌ برنامه‌ریزیها و پیش‌بینی‌های‌ لازم‌ را در این‌ مورد به‌کار بست‌ و شرایطی‌ را فراهم‌ کرد تا سیستم‌های‌ جدید را بتوان‌ به‌راحتی‌ در سیستم‌های‌ موجود جذب‌ کرد.

‌به‌عنوان‌ مثال، استانداردهای‌ ISO9000 ,ISO14000 و OHSAS18000 جزء استانداردهایی‌ هستند که‌ دامنه‌ وسیعی‌ از شرکتها و سازمانهای‌ فعال‌ در بخشهای‌ مختلف‌ صنعتی، اقتصادی‌ و خدماتی‌ را شامل‌ شده‌ و ضرورت‌ اجرای‌ همه‌ آنها در این‌ موسسات‌ احساس‌ می‌شود. خوب، سوال‌ مهمی‌ که‌ اینجا مطرح‌ می‌شود آن‌ است‌ که‌ آیا نمی‌توان‌ یک‌ مدل‌ و ساختار عمومی‌تری‌ را پیش‌بینی‌ و یا اجرا کرد. تا با به‌وجود آمدن‌ و مطرح‌ شدن‌ استانداردهای‌ جدیدتر، شیرازه‌ امور از هم‌ نپاشد و لازم‌ نباشد کارها را از ابتدا شروع‌ کرد‚ آیا نمی‌توان‌ از به‌وجود آمدن‌ شبکه‌ای‌ از استانداردهای‌ سلولی‌ در سازمان‌ اجتناب‌ کرد‚(1) از این‌رو، باتوجه‌ به‌ موارد فوق‌ اهمیت‌ نگاه‌ استراتژیک‌ به‌ موضوع‌های‌ مرتبط‌ با سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ حیاتی‌ جلوه‌ می‌کند.

 

9- هدف‌گذاری‌ صحیح: طبق‌ مندرجات‌ استاندارد 1-9004ISO اجرای‌ استانداردهای‌ مدیریت‌ کیفیت‌ باید با دو هدف‌ و منظور اصلی‌ زیر انجام‌ شود:

الف) رضایت‌ مشتری;

ب) سودآوری.

 ‌رضایت‌ مشتری، مشتریان‌ نهایی‌ و مصرف‌کنندگان‌ محصولات‌ و دریافت‌کنندگان‌ خدمات‌ و کارکنان‌ شاغل‌ در شرکت‌ را شامل‌ می‌شود. از این‌رو لازم‌ است‌ که‌ دراین‌ مورد شرکت‌ اقدامات‌ زیر را انجام‌ بدهد:

شناسایی‌ نیازهای‌ مشتریان;

 تعریف‌ و تبدیل‌ آنها به‌ زبان‌ تخصصی‌ و فنی‌ شرکت;

تعریف‌ و تبدیل‌ زبان‌ تخصصی‌ و فنی‌ شرکت‌ به‌ زبان‌ تولیدی;

 تدوین‌ مشخصات‌ و ویژگیهای‌ محصولات‌ و خدمات‌ و فعالیتها;

 ارزیابی‌ نتایج‌ حاصل‌ از عملکرد شرکت‌ براساس‌ جمع‌آوری‌ و تجزیه‌وتحلیل‌ بازخورهای‌ موجود در داخل‌ و خارج‌ سازمان.

نکته‌ جالب‌ توجه‌ آن‌ است‌ که‌ تا به‌حال‌ درمورد شناسایی‌ نیازهای‌ مشتریان‌ خارجی، در سطح‌ دانشگاهها و مراکز تحقیقات‌ و صنعتی‌ کشور تحقیقات‌ جامع‌ و مفصلی‌ انجام‌ شده‌ است. اما نکات‌ ابهام‌ ما درمورد نیازهای‌ مشتریان‌ داخلی‌ (درقالب‌ واحدها، قسمتها و افراد) بسیار زیاد بوده‌ و لازم‌ است‌ در این‌ زمینه‌ بررسیهای‌ لازم‌ و همه‌جانبه‌ای‌ صورت‌ بگیرد.

10- تکمیل‌ و تکوین‌ تدریجی: سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت، در فرایند زمان‌ به‌ سوی‌ کامل‌ شدن‌ حرکت‌ می‌کنند. چنانچه‌ مفاهیم‌ کیفیت‌ را در یک‌ برهه‌ زمانی‌ بررسی‌ کنیم‌ پنج‌ دوره‌ مشخص‌ برای‌ آن‌ می‌توان‌ تصور کرد:

1 - دوره‌ کنترل‌ کیفیت‌ اپراتوری;

2 - دوره‌ کنترل‌ کیفیت‌ سرپرستی;

3 - دوره‌ کنترل‌ کیفیت‌ آماری;

4 - دوره‌ مدیریت‌ کیفیت;

5 - دوره‌ مدیریت‌ کیفیت‌ جامع‌ یا کنترل‌ کیفیت‌ جامع.

در این‌ حرکت‌ تکاملی، سیستم‌های‌ کیفیت‌ از بخشی‌ و جزیی‌نگری‌ به‌ سوی‌ کل‌نگری‌ حرکت‌ کرده‌اند. در یک‌ تلاش‌ همه‌جانبه، این‌ سیستم‌ها سعی‌ کرده‌اند رفته‌رفته‌ همه‌ اجزاء و بخشهای‌ یک‌ سازمان‌ را دربربگیرند.

11- خطاناپذیری: یکی‌ از اهداف‌ مهم‌ سیستم‌های‌ نوین‌ مدیریت‌ کیفیت، پیشگیری‌ و جلوگیری‌ از بروز خطاهای‌ انسانی‌ در فعالیتها و عملکرد یک‌ سازمان‌ است.

‌با اعمال‌ عناصر کنترل‌ محصول‌ نامنطبق‌ و اقدامات‌ اصلاحی‌ و پیشگیرانه‌ مندرج‌ در سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ و تجزیه‌وتحلیل‌ علل‌ بروز خطاها، تلاش‌ برای‌ برطرف‌ کردن‌ آن‌ دسته‌ از خطاهایی‌ که‌ با سرمنشاء انسانی‌ بروز می‌کنند، تحت‌عنوان‌ روشهای‌ خطاناپذیرسازی(2) آغاز می‌شود. از این‌رو، در سیستم‌های‌ نوین‌ مدیریت‌ کیفیت‌ هدف‌ آن‌ است‌ که‌ از بروز خطاهای‌ انسانی‌ پیشگیری‌ شود. لذا، این‌ نکته‌ مهمی‌ است‌ که‌ لازم‌ است‌ در طراحی‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ رعایت‌ شود.

12- شرایط‌ درونی‌ و بیرونی‌ سازمانها: خیلی‌ از مدیران‌ ارشد و تصمیم‌گیرندگان‌ در سازمانها و شرکتهای‌ ایرانی، از کارکردها و تاثیرات‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ بر روی‌ سازماندهی، مدیریت، تشکیلات، اهداف‌ و برنامه‌های‌ خود مطلع‌ نیستند. و یا از آن‌ اطمینان‌ ندارند. اما تجربه‌ نویسنده‌ نشان‌ می‌دهد که‌ در مواجهه‌ با هر پدیده‌ای‌ لازم‌ است‌ مدیران‌ ارشد و تصمیم‌گیرندگان‌ دو موضوع‌ اصلی‌ را ازهم‌ تفکیک‌ کنند:

- شناسایی‌ و تبیین‌ مساله;

- بررسی‌ راه‌حلهای‌ موجود و انتخاب‌ راه‌حل‌ بهینه.

‌از این‌ رو، باید مو‌کداً‌ توصیه‌ شود که‌ قبل‌ از تصمیم‌گیری‌ برای‌ اجرای‌ استانداردهای‌ 9000ISO ، لازم‌ است‌ یک‌ بررسی‌ دقیق‌ و عمیق‌ به‌منظور شناسایی‌ محیط‌ خارج‌ و داخل‌ سازمان‌ به‌عمل‌ آید. در این‌ مورد بررسیهای‌ زیر توصیه‌ می‌شود:

 شناسایی‌ و تدوین‌ فرصتهای‌ موجود در محیط‌ خارج‌ از سازمان;

 شناسایی‌ و تدوین‌ تهدیدهای‌ موجود در محیط‌ خارج‌ از سازمان;

 شناسایی‌ و تدوین‌ نقاط‌ قوت‌ داخل‌ سازمان;

 شناسایی‌ و تدوین‌ نقاط‌ ضعف‌ داخل‌ سازمان.

‌پس‌ از انجام‌ این‌ بررسیها، حال‌ نوبت‌ به‌ شناسایی‌ کامل‌ استانداردهای‌ مدیریت‌ کیفیت‌ می‌رسد. که‌ لازم‌ است، پس‌ از این‌ شناسایی، امکان‌ و قابلیت‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ برای‌ تامین‌ اهداف‌ شرکت‌ تعیین‌ و براساس‌ آن‌ فرایند اجرا آغاز شود.

13- تعریف‌ جامع‌ کیفیت: متاسفانه‌ تعاریف‌ موجود از کیفیت‌ اغلب‌ جامع‌ نبوده‌ و یا می‌توان‌ گفت‌ که‌ درقالب‌ تعابیر به‌کاررفته‌ در سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ نمی‌گنجد. تعریفهای‌ اخیر در این‌ مورد تعریفهای‌ چندبعدی‌ است‌ که‌ توجه‌ به‌ آنها، موجب‌ به‌دست‌ آوردن‌ نگرشی‌ فراگیر و عمیق‌ به‌ موضوع‌ سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ است. در این‌ مورد تعابیری‌ مثل‌ کیفیت، هزینه، تحویل، خدمات، انعطاف‌پذیری‌ و... همگی‌ مفاهیم‌ و تعاریف‌ جدید و درعین‌ حال‌ جدی‌ برای‌ ادامه‌ حیات‌ در دنیای‌ پیچیده‌ و سراسر متفاوت‌ با گذشته‌ است. به‌عنوان‌ مثال‌ مقایسه‌ تعاریف‌ کیفیت‌ ارائه‌ شده‌ در نسخ‌ سالهای‌ 1994 و 2000 استانداردهای‌ ISO9000 بسیار جالب‌ است. (جدول‌ شماره‌ 4)

 

 



 

 مجموعه ویژگیهاى یک محصول / خدمات که توانایی آن را در ارضا نیازهاى اعلام شده و یا نیازهاى اعلام نشده مشترى تشکیل مى دهد.

 

تعریف کیفیت در استانداردISO9000:1994

 

 

میزان نیل به  رضایت مشترى ازطریق تامین نیازها و انتظارات وى در قالب یک محیط سازمانى متعهد به افزایش مستمر کارایى و اثربخشى

 

 تعریف کیفیت در  استانداردISO9000:2000

 

جمع‌بندی‌

‌سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت، به‌عنوان‌ موجودی‌ فعال‌ و زنده، مثل‌ هر پدیده‌ دیگری‌ درحال‌ تغییرند. لزوم‌ شناسایی‌ و درک‌ محیطهای‌ پیرامونی‌ سازمانها، آنها را وادار می‌سازد که‌ این‌ ویژگیها را شناخته‌ و تمام‌ تلاش‌ خود را برای‌ درک‌ هرچه‌ بهتر این‌ پدیده‌ها به‌کار ببرند.

‌مدیران‌ و مسئولان‌ شرکتها و سازمانهای‌ ایرانی، با شناسایی‌ و تعیین‌ روندهای‌ موجود در مسیر سیستم‌های‌ مدیریت‌ کیفیت‌ می‌توانند مقدمات‌ لازم‌ برای‌ مواجهه‌ هرچه‌بهتر و مناسبتر را با این‌ تحولات‌ فراهم‌ آورده‌ و هنگام‌ فرارسیدن‌ موجهای‌ جدید، با خیالی‌ آسوده‌ از کنار آنها عبور کنند.

‌امروزه، معیار پویایی‌ و حیات‌ سازمانها، انعطاف‌پذیری‌ و میزان‌ پاسخگویی‌ به‌ موقع‌ آنها به‌ تحولات‌ پیرامونی‌ است.

 

منبع: http://system.parsiblog.com

درباره وبلاگ

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی و آموزش به مدیران ارشد و میانی سازمانها، دانشجویان و علاقمندان در زمینه سیستم های مدیریت کیفیت ایجاد شده است.
مطالب این سایت شامل اخبار،مقالات،خلاصه كتابها و هر مطالب دیگری كه بتواند به نوعی مدیران را یاری نماید می باشد.
مدیر وبلاگ : میلاد احمدی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • فرایند اعطای گواهینامه ایزو در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟






نویسندگان