تبلیغات
سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) - مزایای ایزو در شرکتها و سازمانها
سیستم های مدیریت کیفیت (QMS)

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

مزایای ایزو در شرکتها و سازمانها

    ایزو 9000 خانواده‌ای از استانداردهای مدیریت کیفیت است که توسط سازمان جهانی استانداردسازی پشتیبانی شده و به وسیله شرکت‌های Certification Body تصدیق و اعتباردهی می‌شود. با اینکه این استاندارد در ابتدا برای سازمان‌های تولیدی تدوین شده است، اما اکنون در انواع گوناگونی از سازمان‌ها کاربرد دارد. یک محصول در ادبیات ایزو ممکن است یک شی فیزیکی، خدمات یا نرم‌افزار باشد. طبق آنچه در نسخه 2008 بیان شده است در حال حاضر حدود 31% گواهینامه‌های ISO 9001:2000 به سازمان‌هایی که در بخش خدمات فعال هستند اهدا شده است. ایزو 9000 شامل استانداردهای زیر می‌باشد:

      ایزو 9000 خانواده‌ای از استانداردهای مدیریت کیفیت است که توسط سازمان جهانی استانداردسازی پشتیبانی شده و به وسیله شرکت‌های Certification Body تصدیق و اعتباردهی می‌شود. با اینکه این استاندارد در ابتدا برای سازمان‌های تولیدی تدوین شده است، اما اکنون در انواع گوناگونی از سازمان‌ها کاربرد دارد. یک محصول در ادبیات ایزو ممکن است یک شی فیزیکی، خدمات یا نرم‌افزار باشد. طبق آنچه در نسخه 2008 بیان شده است در حال حاضر حدود 31% گواهینامه‌های ISO 9001:2000 به سازمان‌هایی که در بخش خدمات فعال هستند اهدا شده است. ایزو 9000 شامل استانداردهای زیر می‌باشد:

· ایزو 9000:2000 - سیستم مدیریت کیفیت - واژه نامه و اصول اعطای گواهینامه:

·  این بخش به تعریف دقیق خود استاندارد و شرایط اعطای استاندارد می‌پردازد و هسته اصلی استانداردهای خانواده ایزو 9000 محسوب می‌گردد. این سند راهنما به منظور اعطای گواهینامه به کار نمی‌رود ولی مرجعی مهم برای درک واژگان و اصطلاحاتی است که در حیطه مدیریت کیفیت کاربرد دارند. آخرین ویرایش این استاندارد در سال 2008 منتشر شده است.

· ایزو 9001:2000 - سیستم مدیریت کیفیت -  الزامات:

· این استاندارد در کلیه سازمان‌هایی که به طراحی، توسعه، تولید و مونتاژ هر نوع محصول یا ارایه هر نوع خدمات اشتغال دارند قابل استفاده است. این استاندارد تعدادی از الزامات را بیان می‌کند که سازمان جهت تامین رضایت مشتری از طریق ارایه مستمر محصولات با کیفیت، به برآورده ساختن آنها نیازمند است.

· ایزو 9004:2000 - سیستم مدیریت کیفیت - راهنمای بهبود مستمر عملکرد:

· این بخش به بهبود مستمر در سیستم می پردازد و توصیه‌هایی برای بهبود مستمر و بالابردن شفافیت کار سیستم و همچنین به بلوغ رساندن سیستم ارایه می‌دهد.

· در خانواده استانداردهای ایزو 9000 تعداد زیادی استاندارد دیگر هم وجود دارد که بسیاری از آنها حتی عنوان ISO 900x را نیز ندارند. به عنوان نمونه اکثر استانداردهایی که در سری استانداردهای 10000 قرار می‌گیرند به عنوان بخشی از خانواده استاندارد ایزو 9000 در نظر گرفته می‌شود.

خانواده استانداردهای ایزو 9000 بر مبنای 8 اصل بنا شده‌اند که می‌توانند جهت بهبود عملکرد و دستیابی به موفقیت به کار گرفته شود. این هشت اصل عبارتند از:

1. تمرکز بر روی مشتری:

سازمان‌ها متکی به مشتریان هستند، بنابراین:

باید نیازهای مشتری را درک کنند.

باید الزامات مشتری را برآورده سازند.

باید از توقعات مشتری پیشی بگیرند.

   2. فراهم نمودن رهبری:

سازمان‌ها متکی بر رهبران هستند، بنابراین:

رهبران باید یک هدفی یگانه در سازمان ایجاد کنند و مسیری که سازمان باید بپیماید را مشخص می‌کنند.

رهبران باید محیطی ایجاد کنند که افراد را برای دستیابی به اهداف سازمان، تشویق کند.

    3. درگیر کردن افراد:

سازمان‌ها متکی به افراد هستند، بنابراین:

سازمان‌ها باید درگیر شدن افراد با اهداف را در تمام سطوح تشویق کنند.

سازمان‌ها باید به افراد در استفاده و توسعه از توانایی‌های خود یاری برسانند.

    4. استفاده از رویکرد فرآیندگرا:

سازمان‌ها با استفاده از رویکرد فرآیندگرا کاراتر و بهره‌ورتر خواهند بود. بنابراین:

سازمان‌ها باید از رویکردی فرآیندگرا برای مدیریت فعالیت‌ها و منابع مرتبط با آنها استفاده کنند.

    5. اتخاذ یک رویکرد سیستمی:

سازمان‌ها با استفاده از رویکرد سیستمی کاراتر و بهره‌ورتر خواهند بود. بنابراین:

سازمان‌ها باید فرآیندهای دارای اثر متقابل تعریف نموده و با آنها مانند یک سیستم برخورد کنند.

سازمان‌ها باید از یک رویکرد سیستمی برای مدیریت فرآیندهای دارای اثر متقابل استفاده کنند.

    6. تشویق بهبود مستمر:

سازمان‌ها زمانی که به صورت مستمر در جهت بهبود تلاش می‌کنند، کاراتر و بهره‌ورتر خواهند بود. بنابراین:

سازمان‌ها باید تعهد پایداری در جهت بهبود مستمر عملکرد کلی خود داشته باشند.

   7. تشخیص حقایق قبل از تصمیم‌گیری:

سازمان‌ها زمانی که تصمیمات خود را براساس حقایق اتخاذ می‌کنند، عملکرد بهتری دارند. بنابراین:

سازمان‌ها باید تصمیمات خود را بر اساس تحلیل اطلاعات و داده‌های واقعی اتخاذ کنند.

    8. با تامین‌کنندگان خود کار کنید:

سازمان‌ها برای ارزش‌افرینی به تامین‌کنندگان خود متکی هستند. بنابراین:

سازمان‌ها باید رابطه متقابل و سودمندی با تامین‌کنندگان خود داشته باشند.

درباره وبلاگ

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی و آموزش به مدیران ارشد و میانی سازمانها، دانشجویان و علاقمندان در زمینه سیستم های مدیریت کیفیت ایجاد شده است.
مطالب این سایت شامل اخبار،مقالات،خلاصه كتابها و هر مطالب دیگری كه بتواند به نوعی مدیران را یاری نماید می باشد.
مدیر وبلاگ : میلاد احمدی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • فرایند اعطای گواهینامه ایزو در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟






نویسندگان